· 

Interim-management: 7 voordelen en 5 aandachtspunten voor opdrachtgevers

Steeds meer professionals werken als zelfstandig ondernemer: Nederland kent 1,2 miljoen Zelfstandigen Zonder Personeel. Waaronder een heel legertje interim-managers zoals project-, sales-, business development of onderwijs-managers. Met mijn bedrijf Marktwijs Consultancy ben ik daar sinds december 2018 ééntje van.

Bij de start van Marktwijs vroeg ik me af: "wat zijn de voor- en

nadelen van interim-managers voor opdrachtgevers?"

Heb je een vraag? Doe marktonderzoek!

 

Op 5 november 2018 stuurde ik dus mijn marktonderzoek uit. Ik wilde met 10 vragen mijn idee toetsen bij relaties en potentiële opdrachtgevers.

 

Wat ik leerde.

  1. Bijna 60% had nooit gebruik gemaakt van (commerciële) interim professionals. Dertig procent van de respondenten zal géén interim management inzetten en ruim 30% verwacht dit wel te gaan doen. Eén derde gaf aan dat per keer wordt bekeken of interim-inzet een optie is (afhankelijk is van de werkzaamheden).
  2. Interim management lijkt (zeer) geschikt voor marktverkenning en het aangaan van nieuwe relaties.
  3. Het valideren en testen van een proto-type of concept is ook geschikt voor tijdelijke inzet. Bepaal een duidelijke opdracht. Bijvoorbeeld "Selecteer, benader en enthousiasmeer 5 geschikte pilot-klanten voor ons nieuwe concept."
  4. Respondenten geven aan dat interim managers minder geschikt zijn in de fase waarin een prototype of dienst nog ontwikkeld moet worden. Het structureel beleggen van activiteiten in de organisatie lijkt ook minder geschikt in een tijdelijke rol.

Eén jaar verder: mijn eigen ervaringen

 

Mijn eerste jaar als ZZP-er heeft al zoveel kennis gebracht! Ervaring in welke situatie interim- management goed en minder goed werkt. Deze kennis deel ik graag met collega's ZZP-ers en opdrachtgevers.

 

 

 

7 voordelen interim-management

  1. Direct specialistische kennis en diverse werkervaring aan boord.
  2. Beperkt inwerktraject nodig waardoor acute piekbelasting, een langlopend wervingstraject of onverwacht personeelsverloop efficiënt op te vangen is.
  3. Flexibel en wendbaar blijven, zonder lange termijn verplichtingen.
  4. De interimmer neemt zijn (doorgaans) actieve en hoogwaardige zakelijke netwerk mee.
  5. Een zelfstandige Critical Friend met frisse blik.
  6. Interim managers zijn vaak turbo's: ondernemers die gewend zijn snel op te starten, resultaatverantwoordelijk te werken en netjes af te ronden.
  7. Hoogwaardig en up-to-date kennisniveau om zo de mooiste opdrachten te mogen uitvoeren. Deze opleidingen en cursussen betaalt de ZZP-er zelf, mooi meegenomen!

5 mogelijke aandachtspunten interim-management

  1. (Klant)relaties worden door eigen personeel aangegaan. Het is nogal wat om externen los te laten op jouw (toekomstige) relaties, sommige bedrijven zijn hier gereserveerd in.
  2. Kennis verdwijnt zodra de opdracht is afgerond. Zorg met elkaar voor warme en volledige overdracht. Een professionele interimmer ziet dit belang ook in. P.s.: Ook van toepassing bij werknemers natuurlijk.
  3. Interim = te duur!! Interimmers factureren per uur of per opdracht. Maak een eerlijk vergelijk met de integrale loonkosten voor vast personeel. Die bestaan naast het bruto loon ook uit werkgevers- en sociale premies, Zvw-bijdrage, verzekeringen, pensioenen, scholing, vakantiedagen, bonussen en doorbetaling bij ziekte.
  4. Prille innovaties en nieuwe initiatieven starten beter vanuit een kernteam.
  5. Projecten duren te lang om interim in te vullen. Daardoor kan oa. risico op verkapt dienstverband of schijnzelfstandigheid dreigen.

Wat zijn jullie ervaringen?

Het is niet eerder zo belangrijk geweest om als organisatie wendbaar te zijn, te leren en innoveren en bij te sturen. Wat vandaag werkt, werkt morgen misschien niet meer. Ik ben ervan overtuigd dat zelfstandig professionals steeds vaker vaste teams tijdelijk gaan versterken. Om zo met elkaar slimmer, sneller en betere structurele successen te behalen.

 

Beste lezers: wat zijn jullie ervaringen? Als ZZP-er, werknemer of als opdrachtgever die interim-professionals inzet? Reacties zeer welkom via de comments of Hans.Hoekstra@marktwijs.nl

 Over de auteur:

Hans Hoekstra is interim sales- en business developmentmanager en gespecialiseerd in de sectoren Onderwijs en Zorg. 

Het bedrijf Marktwijs Consultancy ondersteunt bij sales en business development projecten.

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0