Hans Hoekstra, interim sales manager en business developer

Zeg je Marktwijs Consultancy, dan zeg je Hans Hoekstra. Een ondernemer met een voorliefde voor innovatie in semi-overheidsomgevingen als de zorg en het onderwijs. Geen verkoper maar een commercieel adviseur met diepgaande kennis van en ervaring in de onderwijsmarkt en zorgmarkt. En een groot netwerk met strategische connecties binnen zorg en onderwijs.

 


Marktwijs Consultancy is opgericht op 1 januari 2019 als antwoord op de groeiende behoefte aan specialistische kennis, middelen en ervaring om innovatieve producten en diensten met succes in de zorgmarkt of onderwijsmarkt te zetten. Met interim salesopdrachten voor onderwijsinstelling Dentallect (MBO-4 Tandartsassistent) en leermiddelen-uitgeverij Coutinho (HBO PABO & Lerarenopleiding en Social Work) is Marktwijs direct succesvol van start gegaan. 

Hoe ik werk

Als interim sales manager of business developer streef ik naar de juiste balans tussen oog voor de markt en focus op het gewenste commerciële resultaat. Zo werk ik het liefst:

  • wederzijds vertrouwen en respect
  • persoonlijke benadering
  • proactief inspelen op marktontwikkelingen
  • organisaties doelgericht adviseren op basis van mijn autoriteit en marktkennis. 

Gegrepen door zorg en onderwijs als doelgroep

Met een studie Commerciële Economie op zak ben ik al sinds 1999 actief op het gebied van sales en marketing. In eerste instantie bij de commerciële radiozender Sky Radio en later bij KPN Telecom. Daar kwam ik voor het eerst in aanraking met de zorg als doelgroep: een innovatieve smartphone voor huisartsen met daarop medisch inhoudelijke informatie, advertenties en koppelingen met een patiëntsysteem werd geïntroduceerd en in de markt gezet. En passant heb ik daarbij een naamswijziging en rebranding doorgevoerd voor het concept naar ZorgMobiel van KPN.

Een combinatie die naar meer smaakte: een innovatief medium, een businessmodel op basis van abonnementen-omzet en advertisingomzet, relevante content die de smartphone waarde gaf voor de eindgebruiker. En dat alles in de hoogcomplexe zorgmarkt waar innovatie en deskundigheid voorop staan en de belangen groot zijn. 

 


Beeldmerk Marktwijs

De sprong naar het ondernemerschap

Ik ging aan de slag als Licensing Manager bij de medische uitgever Bohn Stafleu van Loghum: een educatieve uitgever die leermiddelen op het gebied van gezondheidszorg ontwikkelt, bundelt en aanbiedt aan studenten (MBO/HBO/WO) en zorgprofessionals (huisartsen, verpleegkundigen, tandartsen etc). Daar heb ik succesvol digitale oplossingen geïntroduceerd en in Nederland innovatieve instellingslicenties gesloten met zorg- en onderwijsinstellingen (o.a. Radboud UMC Nijmegen, UMC Utrecht, St. Antonius Ziekenhuis Utrecht).

Intussen groeide mijn ambitie om als zelfstandig ondernemer aan de slag te gaan. Alle voorwaarden waren er: specialistische marktkennis en inzicht, jarenlange commerciële ervaring en een groot netwerk. En na een kleine zijsprong als leidinggevende bij educatieve uitgever ThiemeMeulenhoff zag Marktwijs Consultancy het levenslicht.


Marktwijs in de markt voor diverse opdrachtgevers:

  Opdrachtgever(s)
Markt  
Zorg (ict): KPN Healthcare 
Zorg (bij- en nascholing)

Bohn Stafleu van Logum (BSL)

Springer Nature

ThiemeMeulenhoff

   
Onderwijs:  
WO 

Bohn Stafleu van Loghum (BSL)

SpringerNature

HBO

Bohn Stafleu van Logum (BSL)

ThiemeMeulenhoff

Uitgeverij Coutinho

Uitgeverij Thema (label van Schouten & Nelissen)

MBO 

Bohn Stafleu van Loghum (BSL)

ThiemeMeulenhoff

Dentallect

Uitgeverij Thema (label van Schouten & Nelissen)

Voortgezet Onderwijs   
Primair Onderwijs