Tijd.... tja, die 24 uur in de dag en zoveel te doen. Herkenbaar? Toch maar één ding tegelijk kunnen doen en op één plaats tegelijk kunnen zijn. (Uitzondering zijn de multi-taskers onder ons, maar daar hoor ik dan weer niet bij.)
"Sinds kort werk ik als zelfstandige, ga je dan eigenlijk anders met tijd om?"
Ja! Toch is het een verschil: werken in loondienst of voor "eigen rekening en risico" En geloof me: ik race-te in loondienst stad en land af, combineerde afspraken, belde mensen onderweg voor een kop koffie, deed soms een overval en vertrok menigmaal vóór dag en dauw om een "efficiënt-rondje-klantbezoeken-in-Limburg" te maken.
Als startend ondernemer begon ik snel nog scherper naar tijd en effectiviteit te kijken. Je wilt graag efficiënt, effectief en (als het even kan ) slim en met veel plezier ondernemen. Toch? Onderstaande vraag is dus essentieel in mijn bedrijfsvoering:
"Hoe herken je zo snel mogelijk een kansrijke samenwerking ?"
Vanuit mijn saleservaring beoordeel ik een zakelijke kans op een aantal (harde en zachte) factoren. Ik noem ze de "flow of the deal". Een aantal daarvan wil ik heel graag met je delen:
- Intuïtie: mensen werken met mensen, niet met organisaties. Wat is je gevoel bij het eerste contact: "met deze persoon ga ik straks goed samenwerken", of twijfel je?
- Wederkerigheid: alle partijen communiceren en informeren elkaar proactief
- Eerlijkheid en vertrouwen: een succesvolle samenwerking kan niet zonder. Vertrouwen is een versneller en verlaagt drastisch kosten
- Snelheid: je dealmaking heeft een actieve flow en ontwikkelt zich (een week wachten op een eenvoudige vraag is dus géén snelheid)
- Benoem eventuele moeilijkheden direct en bouw daardoor aan het vertrouwen dat moeilijke zaken bespreekbaar zijn
- Multi-platform communicatie komt op gang; whatever het meest effectief is op dat moment. Een paar logische kanalen: face-to-face, e-mail, LinkedIn (tag, attendeer, informeer), Whatsapp, Twitter etc. Eéntje die we bijna vergeten en naar mijn idee steeds minder doen? Bel eens iemand (of Skype!)
- Je voelt en ziet gelijkwaardigheid en werkt naar een gezamenlijk doel
- Als laatste genoemd maar misschien wel de aller-belangrijkste: de dealmaking en het proces géven je energie!
Over de auteur:
Hans Hoekstra is interim sales- en business developmentmanager en gespecialiseerd in de sectoren Onderwijs en Zorg.
Het bedrijf Marktwijs Consultancy ondersteunt bij sales en business development projecten.
Reactie schrijven