· 

Drie groeistrategieën voor je business in snel veranderde wereld.

Organisaties hebben zich de afgelopen -zeg maar- 25 jaar sneller moeten aanpassen aan veranderingen dan voorheen.

 

Waarom? Vooral de vele technologische ontwikkelingen hebben bijgedragen aan een veelvoud aan nieuwe producten en diensten en bedrijven en banen. De gezondheidscrisis (inmiddels uitgegroeid naar een economische crisis) zet de wereld versneld op z’n kop.

 

Hoe anticipeer en “overleef” je als ondernemer? In dit artikel beschrijf ik drie*  groeistrategieën die je helpen je bedrijf aan te passen en commercieel succesvol te blijven. Omdat ik gespecialiseerd ben in commercieel advies en business development naar de onderwijssector, zijn de voorbeelden uit de educatieve markt. 

Onderzoek de basis van je bedrijf, je missie.

Stel jezelf bij bedrijfsontwikkeling altijd de vraag “Waarom ben ik dit bedrijf, product of oplossing ooit begonnen?” Als je de “waarom” als basis houdt, zullen je keuzes in lijn blijven met het dna en oorspronkelijke doel van je organisatie.

  

1. Groeistrategie Productontwikkeling.
Je introduceert een nieuw (of verbeterde versie) product/dienst in een markt waarin je al actief bent. Productontwikkeling kan relatief snel bijdragen om beter te voldoen aan de (toekomstige) behoefte van je klanten. Er is werk te doen voor de afdelingen innovatie- en productontwikkeling en in later stadium voor sales en marketing.
Bijvoorbeeld educatieve uitgevers die content digitaal beschikbaar maken: papieren boeken worden eBooks en papieren lesmethodes & toetsen worden (gedeeltelijk) gedigitaliseerd. Maar ook een stapje verder waarbij online lesmateriaal (tekst en afbeeldingen) via video’s of Virtual Reality wordt aangeboden.

 

2. Groeistrategie Marktontwikkeling.
Je bewerkt met bestaande producten & diensten een nieuwe markt.
Marktontwikkeling vraagt in eerste instantie veel van marketing- en sales. Het product blijft gelijk (vaak met prijsaanpassingen of kleine wijzigingen) maar de doelgroep verandert. Bij marktontwikkeling is heel gedegen marktonderzoek noodzakelijk: is er voldoende vraag naar de oplossing? Welke aanpassingen moeten we maken? En hoe gaan we succesvol worden in de verkoop en marketing.
Marktontwikkeling in de educatieve sector zie je als een uitgever voor hbo-opleidingen, zich gaat richten op mbo-opleidingen.

 

3. Groeistrategie Diversificatie.
De meest uitdagende en risicovolle groeistrategie is diversificatie, hierbij wordt een nieuw product in een nieuwe markt gelanceerd. Marketing, sales en innovatie moeten intensief samenwerken om succesvol te zijn. Als diversificatie lukt kan de beloning hoog zijn: je hebt -als eerste- een nieuwe klantbehoefte vervuld! Maar handel wel snel: concurrenten profiteren vaak van jouw innovaties en volgen snel. Een voorbeeld van diversificatie is de introductie van de iPad.


Bepaal de strategie die bij je past.

Hoe bepaal je welke strategie bij je past? Dat is afhankelijk van veel factoren. Ik denk dat de strategie altijd in lijn met de missie van het bedrijf moet liggen. Neem de tijd om marktonderzoek te doen, praat met experts, wees open voor feedback en verdiep je goed in de klantbehoeften. 

 

Onze ervaringen.
Mijn missie is het bijdragen aan kwaliteitsverbetering (door innovatie) in de zorg en het onderwijs. Dat doe ik door onderwijs en zorggerichte organisaties te ondersteunen in sales- en marketing als adviseur, accountmanager en business developer.

In 2021 heb ik de groeistrategieën “Marktontwikkeling” en “Productontwikkeling” gebruikt. Door marktontwikkeling ben ik mij méér gaan richten op dienstverlening in eHealth en zorg.
En met de nieuwe Marktwijs Marktscans (business en marktonderzoeken) hebben we een nieuw product neergezet in de bestaande educatieve markt.

 

Jullie ervaringen

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en keuzes die je hebt gemaakt, het zou leuk zijn die in de comments te lezen! Laten we vooral van en met elkaar leren, samen zijn we wijzer!

 

Note: *De 4e  groeistrategie “Marktpenetratie” behandel ik niet omdat deze strategie gericht is op groei in bestaande markt met bestaande producten en dus niet gericht is op nieuwe ontwikkelingen. 

 Over de auteur:

Hans Hoekstra is interim sales- en business developmentmanager en gespecialiseerd in de sectoren Onderwijs en Zorg. 

Het bedrijf Marktwijs Consultancy ondersteunt bij sales en business development projecten.

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0